Světlá budoucnost 12V baterií s rostoucí xEV revolucí
Úloha 12V olověné baterie se přizpůsobuje – zůstává však součástí dlouhodobé budoucnosti. Exide je první volbou 70 % evropských značek výrobců automobilů. Baterie AGM a EFB jsou ideální zdroje energie pro xEV. Exide nabízí nástroje a know-how pro podporu mechaniků pracujících s xEV.
Exide Technologies – mezinárodní lídr v řešeních bateriových úložišť – vidí roli 12V baterie, která se vyvíjí, jako klíčovou pro budoucnost e-mobility. Jelikož vlády a společnosti usilují o udržitelnost a nulové emise, růst různých typů elektrifikovaných vozidel (xEV) pokračuje. Zatímco se jeho role v případě xEV posouvá od startování, osvětlení a zapalování (SLI) a start-stop k novým funkcím, spolehlivá 12V olověná baterie zůstává nezbytnou součástí elektrifikace vozidla.
Rozhodující zdroj energie v xEV – přídavná 12V baterie
V elektrických vozidlech pohání elektrický motor a kola vysokonapěťová baterie (300-800V). Dalším nezbytným zdrojem energie je však nízkonapěťová 12V baterie. Napájením 12V palubní sítě vozidla, udržuje vše ostatní v chodu a poskytuje kritické pomocné funkce, jako například:
- záložní napájení a stabilizace napětí během jízdy, také napájení sekundárních elektrických zátěží pro informačně-zábavné systémy, adaptivní tempomat, či udržování v jízdním pruhu,
- inicializace a monitorování procesu nabíjení,
- pohotovostní napájení pro poplašné systémy nebo zamykání dveří, když je vozidlo zaparkováno,
- start vozidla aktivací bezpečnostního relé a připojením vysokonapěťové baterie k palubní síti a elektromotoru,
- funkce kritické z hlediska bezpečnosti v případě selhání systému, jako je posilovač řízení, ABS a posilovač brzd, zámky dveří, nouzová světla a systém elektronického volání.
Zatímco výrobci automobilů stále více implementují pokročilé asistenční systémy řidiče (ADAS) a funkce autonomního řízení, úloha 12V pomocných baterií se stává ještě důležitější pro zajištění spolehlivosti a bezpečnosti v každém okamžiku a v každém elektromobilu.
S důvěrou předních výrobců automobilů – portfolio 12V baterií Exide pro xEV
12V olověná baterie se dodává v různých typech a technologiích, zejména s absorpční skleněnou rohoží (AGM) nebo vylepšenými zaplavenými bateriemi (EFB). Jako OEM a první volba pro 70 % evropských značek automobilů jsou řady Exide AGM a EFB celosvětově důvěryhodné; ve skutečnosti, Exide byl první, kdo představil baterie AGM pro vozidla start-stop.
Baterie AGM nabízí vysokou životnost a stabilitu výkonu po celou dobu životnosti. Jsou navrženy a vyrobeny tak, aby vydržely nepřetržité vybíjení a dobíjení baterie, což z nich činí ideální baterie nejen pro start-stop aplikace, ale také pro pomocné systémy ve všech xEV.
Baterie Exide AGM se vyznačují nejspolehlivějším a nejrobustnějším výrobním procesem a designem, který zajišťuje, že nedojde k jejich náhlým poruchám. Je obzvláště důležité poskytovat nepřetržitou službu a podporovat inherentní bezpečnostní záložní funkce pro EV a v asistované jízdě. Baterie AGM také vykazují nejlepší odezvu na bezpečnostní zatížení se zvýšenými požadavky na napětí, když je to potřeba, například při brzdění/“řízení po drátě“ při vyhýbacích manévrech.
EFB jsou dalším vhodným zdrojem energie pro pomocné systémy v xEV. Mohou se pochlubit vysokou akceptací nabíjení během své životnosti, jakož i velkou cyklickou odolností při provozu za sníženého stavu nabití. Stejně jako baterie AGM, i EFB od Exide nabízí optimalizovanou rekuperaci z regenerativního brzdění, čímž zajišťují maximální úsporu paliva a nižší emise CO2.
Růst trhu – zajištěná budoucnost pro 12V baterie
Exide je v popředí inovací baterií, jejich udržitelnosti, spolehlivosti a výkonu. Jeho původ a zkušenosti pokrývají více než století vývoje. Na základě svých znalostí o stávajícím vozovém parku a dostupných údajů z 27 zemí EU, Spojeného království a Evropského sdružení volného obchodu, může učinit několik uvážených předpovědí o budoucím směřování mobility:
- 56 % vozů na parkovišti bude mít do roku 2028 systém start-stop,
- 100 % všech vozidel bude do roku 2028 stále vyžadovat 12V zdroj energie,
- 25 % vozového parku bude do roku 2030 hybridních (FHEV a PHEV) nebo plně elektrických (BEV).
Samozřejmě, tato čísla se mohou s postupem času vyvíjet, ale Exide si je jistý, že odolná, spolehlivá a recyklovatelná 12V olověná baterie zde zůstane.
Exide věří, že diagnostika a preventivní údržba jsou dvě klíčové oblasti, na které by se měli automechanici zaměřit. Primárním důvodem selhání hybridů a EV je vybitá 12V baterie. Mechanici by proto měli kontrolovat stav jejího nabití vždy, když přijede vozidlo do dílny – pomocí testeru EBT-965P od Exide a aplikace EBTP k provedení této jednoduché a rychlé diagnostické kontroly.
Je důležité si uvědomit, že u každého vozidla – nejen u xEV – vybaveného baterií AGM se musí opotřebovaná vyměnit za stejné řešení. Nahrazení AGM čímkoli jiným může vést k předčasnému selhání baterie. Je možné, že EFB lze nahradit baterií AGM. Pomocí Exide Battery Finder mohou mechanici najít správnou náhradu, buď zadáním registrační značky, VIN nebo čísla podvozku, čísla dílu nebo referenčního čísla.
Na podporu mechaniků Exide neustále přichází s komplexními informacemi, jako jsou podrobné návody, umístění baterie a pracovní časy, jakož i relevantní informace týkající se vysokonapěťových systémů. Jsou zahrnuty v Exide Battery Finder, ke kterému lze přistupovat bezplatně online nebo prostřednictvím Exide Battery Finder App.